У період тривалої заборони на проведення масових заходів внаслідок карантину способи залучення громадськості до участі у здійсненні місцевого самоврядування у Львові суттєво обмежилися.
Відсутність громадських слухань чи зборів офлайн унеможливили безпосереднє спілкування з владою.
Серед чинних та актуальних інструментів громадської участі у Львові, які проводяться в режимі онлайн, — лише електронні петиції.
Для того, щоб подати чи проголосувати за електронну петицію, достатньо наявності засобу електронної ідентифікації. Поширювати її серед друзів та знайомих для підписання можна через електронну пошту та соцмережі.
КОНСУЛЬТАЦІЇ З ГРОМАДСЬКІСТЮ
Порядок проведення консультацій з громадськістю не визначає вичерпного та конкретного переліку способів їх проведення.
На вибір ініціатора та організатора в межах консультацій з громадськістю можна проводити зустрічі, круглі столи, опитування, анкетування та інші інформаційні заходи з метою максимального залучення громадян. Відповідно, таке формулювання дозволяє розширювати формати консультацій та способи поширення інформації щодо їхнього предмета.
За змістом, консультації із громадськістю — це залучення мешканців до обговорення та створення документів, положень, порядків та стратегій, які регулюватимуть життя у місті.
Зразок документа — предмета консультацій напрацьовують міські посадовці. Період проведення консультацій — це строк, протягом якого будь-який повнолітній громадянин України, який постійно проживає у Львові, може подати свої пропозиції, зауваження та коментарі до проєктів документів міської влади. Також у цей період відбувається офіційне представлення предмета обговорень.
СТАРТ ОНЛАЙН-КОНСУЛЬТАЦІЙ
Результатом тривалих дискусій, узгоджень, тестувань та доопрацювань став запуск консультацій з громадськістю у форматі онлайн на платформі електронної демократії e-dem.
Протягом травня 2020 року в такому форматі провели дві консультації щодо проєктів нормативно-правових актів.
Для спрощення подачі зауважень та пропозицій під час консультацій також є можливість онлайн-коментування та швидкої реакції на документ чи коментаря («лайк» / «дизлайк») на сайті, який добре знайомий львів’янам завдяки електронним петиціям.
Обговорення з мешканцями проєкту ухвали Львівської міської ради щодо надання дозволу на розроблення містобудівної документації ще на попередньому етапі до розроблення містобудівної документації дозволить уникнути багатьох непорозумінь на наступних етапах планування міста.
Як експеримент, проєкт цього документа був представлений онлайн через програму ZOOM із запрошенням зацікавлених осіб та за попередньої реєстрації. Для максимального доступу до заходу відбувалася трансляція відеоконференції на кількох сторінках та вебсайтах.
Другий документ, який представляли на розгляд мешканців у межах консультацій, — проєкт рішення виконавчого комітету Львівської міської ради щодо тарифів на перероблення роздільно зібраних відходів для підприємств. Альтернативою онлайн-представлення проєкту була детальна презентація актуального стану та результатів ухвалення такого рішення.
ЧИ ДОСЯГЛИ ЕФЕКТИВНОГО ЗАЛУЧЕННЯ?
Активність учасників обох онлайн-консультацій важко назвати високою. Електронних пропозицій по жодній не надходило, три пропозиції подали у звичному для мешканців форматі: дві — як письмові звернення через ЦНАП, одну — через вебсайт міської ради.
Проте, якщо порівняти з консультаціями, які проводилися у 2020 році ще до карантину у звичному форматі, то на два проєкти з чотирьох надійшло по одній пропозиції.
І якщо, наприклад, на проєкт ухвали «Про затвердження порядку розміщення відкритих літніх майданчиків біля об‘єктів ресторанного господарства у м. Львові» письмових пропозицій не надходило, то наживо у форматі круглого столу підприємці та посадовці міської ради активно дискутували та вдалося отримати конструктивний діалог.
ЩО У ПІДСУМКУ?
Кожна інновація потребує певного часу для освоєння та призвичаювання, пропозиції та зауваження до проєктів нормативних документів надходять.
З одного боку, більшість населення міста досі для себе обирає звичний спосіб подачі пропозицій до міської ради — через електронне звернення.
Водночас учасники онлайн-представлення позитивно оцінюють можливість долучення до обговорення з будь-якого місця за умови підключення до інтернету, а також можливість у будь-який момент переглянути представлення, яке зберігається у вільному доступі в мережі.
Проте питання, як забезпечити участь у консультаціях з громадськістю усіх категорій населення, залишається відкритим.
Наразі складно прогнозувати, коли інструменти громадської участі зможуть функціонувати у звичному режимі. Натомість навряд чи представники різних категорій населення зможуть користуватися консультаціями лише в електронному форматі.
Очевидно лише одне: способи та методи забезпечення можливості впливати на рішення влади повинні завжди йти в ногу з часом, розвиватися та розширюватися.
Дзвенислава Челепіс,
завідувачка сектору консультацій та громадських слухань
відділу громадського партнерства управління «Секретаріат ради»
Львівської міської ради
Христина Тибінка,
експертка Центру досліджень місцевого самоврядування,
регіональна координаторка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Львівській області